Internetstatistieken

Alles over internetstatistieken

Welk percentage van de wereldbevolking heeft toegang tot internet?

In 1991 werd het internet openbaar gemaakt. Negen jaar later, rond de eeuwwisseling, hadden 361 miljoen mensen over de hele wereld toegang tot het internet.

Bijna 20 jaar later was dit 57,3 procent. Dat is bijna 6 op de 10.

Van de 4,33 miljard actieve internetgebruikers bevinden zich 2,4 miljard (56 procent) in Azië. Europa en Afrika hebben de op één na grootste en de op twee na grootste groep internetgebruikers met ongeveer 651 miljoen en 453 miljoen internetgebruikers.

Ondanks positie van het internetgebruik in Azië is het Afrika dat de snelst groeiende online bevolking heeft. Zeven van de tien snelst groeiende online landen zijn gevestigd in Afrika, met de Westelijke Sahara als koploper – vanaf januari 2020 is het aantal internetgebruikers in de regio met bijna 400% procent per jaar gegroeid.

Aantal gebruikers van mobiel internet wereldwijd

Momenteel zijn er wereldwijd 3,9 miljard unieke gebruikers van mobiel internet, wat neerkomt op ongeveer 51 procent van de wereldbevolking (Statista, 2020).

Dat betekent dat van de 5,1 miljard gsm-eigenaars ter wereld meer dan driekwart hun telefoon gebruikt om toegang te krijgen tot het internet.

De smartphone is zelfs het meest populaire apparaat waarmee gebruikers toegang hebben tot het internet – 50,6 procent van het totale webverkeer komt via de mobiele telefoon. Dat is zelfs meer dan laptops en computers (45,5 procent) en tablets (3,75 procent) samen.

En het zou waarschijnlijk niet verwonderlijk zijn als het aantal gebruikers van mobiel internet blijft groeien. Dit komt vooral door de stijgende snelheden van de mobiele internetverbindingen.

Hoeveel tijd besteedt de gemiddelde persoon op het internet?

Er zijn zo veel dingen online te doen, gemiddeld brengen internetgebruikers elke dag 6 uur en 30 minuten online door (Bond Cap, 2020).

Als eigenaar van een webshop wil je wellicht weten hoe internetgebruikers hun tijd besteden aan e-commerce activiteiten online.

Uit de laatste cijfers blijkt dat 91 procent van de internetgebruikers online winkels bezoekt, 84 procent online zoekt naar een aan te schaffen product of dienst.

Naast het online winkelen en browsen is ook social media de plek waar internetgebruikers het grootste deel van hun tijd doorbrengen. In feite besteedt de gemiddelde persoon meer dan twee uur per dag aan sociale media, en het gebruik is het hoogst onder de Millennials, gevolgd door Generatie X.