Krijg leadscoringsgegevens direct in Google Analytics met Google Tag Manager

Dit zijn de verkeerde soort leads.

Klinkt dat bekend? Als je een lead generation marketeer bent, is het een ongeschreven recht van doorgang om die klacht van je salesteam te krijgen.

Misschien genereert u meer leads, maar ze komen uit hogere trechtercampagnes en de verkoop ziet ze niet snel genoeg converteren. “Top van funnelmarketing betekent dat u de top van funnelle leads krijgt”, zei Ruth Burr Reedy, VP strategie bij digitaal marketingbureau UpBuild, tijdens een toespraak op onze Martech Conference in Boston vorige maand. Die hogere funnelleads zullen, door hun aard, meer touch nodig hebben om te converteren naar sales. “Als het salesteam ze niet verwacht, zullen ze onvoorbereid zijn om ze aan te pakken,” zei Burr Reedy.

Het stellen van verwachtingen is van cruciaal belang wanneer marketingteams hogere funnel lead-generatie-campagnes uitvoeren. Om marketeers te helpen een helder beeld te krijgen van hoe hun campagnes presteren, de accenten die worden gelegd bij het converteren van bepaalde leads en andere inzichten, heeft Burr Reedy een raamwerk opgesteld voor het instellen van het scoren van leads voor attributie in Google Analytics. Dit kan een beter beeld geven dan wat u in uw CRM krijgt. “Attributie in CRM kan echt verwarrend zijn en geen momentopname van de werkelijkheid”, zei ze.

Hoe te beginnen

Praat eerst met het salesteam over hoe zij leads kwalificeren. “Als je op ze drukt,” zei Burr Reedy, “zullen ze je vertellen dat ze kijken naar een of twee dimensies – vaak titel, bedrijfsopbrengst of bedrijfsgrootte.” Dan komen ze de drempels overeen voor die dimensies die een lead kwalificeren als warm, warm of koud. Zorg ervoor dat u deze criteria in uw formulieren vastlegt.

Stel bij verkoop de criteria vast voor elk type lead.

Zodra u de velden kent die u gaat volgen, krijgt u met behulp van uw browser-ontwikkelaarstools de veld-ID voor elk van deze velden. Maak vervolgens in GTM een aangepaste JavaScript-variabele voor de ID aan met getElementById of getElementByName.

Test uw aangepaste variabelen in de GTM-console en in de voorbeeldmodus om er zeker van te zijn dat ze de gewenste gegevens terugsturen. (Als u velden uit een keuzelijst op uw formulieren wilt volgen, raadt Burr Reedy Simo Ahava’s blogpost aan voor tips). Natuurlijk moet u er zeker van zijn dat u geen persoonlijk identificeerbare informatie (PII) verzamelt.

Maak vervolgens in GTM Triggers voor elk loodtype – warm, warm, koud – en vervolgens Event Tags voor elk type.

Configureer Triggers in Google Tag Manager voor warme, warme, koude leads.

Stel conventies op en documenteer de naamgeving voor het vastleggen van uw lead-criteria. Burr Reedy stelt voor om de criteria voor het type lead in uw Event Labels in GTM op te nemen voor een duidelijkere rapportage en continuïteit.

Hoe gebruikt u de leadscoringsgegevens in Google Analytics?

Als je deze opzet eenmaal hebt, kun je een veel beter beeld krijgen van hoe deze leads presteren binnen Google Analytics.

Bekijk de klantpaden om te begrijpen hoe lang het duurt om de leads te converteren. Deel deze informatie met de verkoop om de verwachtingen in te stellen en een beter inzicht te krijgen in waar u uw inspanningen op moet richten door te zien welke verwijzingsbronnen een onevenredig groot deel van de hete/warme leads die worden geconverteerd, aansturen. U kunt deze informatie ook gebruiken om optimalisatiemogelijkheden op de pagina te vinden. Kijk naar de landingspagina rapportage in Analytics om te zien welke pagina’s warme/warme leads sturen en welke pagina’s alleen koude leads sturen.

Leg gegevens over leadscores vast in Google Analytics om uw marketinginspanningen en communicatie met de verkoop beter te informeren. Om dit consistent te laten werken, zegt Burr Reedy: “Je moet een goed systeem hebben om al je ID’s te beheren. Wanneer een formulier wordt gewijzigd, moet er een proces zijn om die wijzigingen te melden en vast te leggen. Wees consistent met de naamgevingsconventies.” Dit vereist een strakke orkestratie tussen alle interne en externe teams die betrokken zijn bij een deel van het proces.

Als het eenmaal operationeel is, zal marketing een veel toegankelijker en realtime zicht hebben op de lead performance om hun campagnes, de inhoud van de site en de communicatie met de verkoop te informeren.