Waar is Google Attribution?

In mei 2017 kondigde Google de lancering aan van een gratis versie van Google Attribution. In oktober van dat jaar, het zei dat de tool had uitgerold naar “honderden meer” adverteerders. Maar nu, meer dan anderhalf jaar later, is het onder de radar gebleven en moet het nog volledig worden uitgerold.

Het is niet ongewoon voor Google – en andere technische bedrijven – om iets aan te kondigen en het dan nooit vrij te geven of veel later uit te brengen dan iedereen had verwacht. Dus waar staat Google Attribution? Het leeft nog steeds, en het is nog steeds in bèta.

Het bedrijf zegt dat het doorgaat met het verzamelen van feedback van klanten en dat het op dit moment geen updates heeft om te delen. De marketeers van het agentschap die klanten hebben gehad die het testen zeggen zij Google hun input hebben gegeven. In de loop van die mededelingen hoorde een marketeer over een voorlopige tijdlijn van eind 2019 voor de release, maar zei dat dat niet definitief was!

Waar we op wachten

Het grote verkoopargument van Google’s gratis attributietool is om marketeers te helpen meer geïnformeerde biedingsbeslissingen te nemen in Google Ads-campagnes door hen de bijdrage van een advertentie te laten vastleggen op elk punt van het conversiepad, en niet alleen wanneer het de laatste klik is, zoals benadrukt in een casestudy van Nordic Choice Hotels uit september.

Het haalt gegevens op uit Google Analytics en Google Ads en past het gekozen attributiemodel van de adverteerder toe, met inbegrip van het machinegestuurde model van Google, dat data-driven attributie wordt genoemd, over de kanalen en apparaten heen. Die gegevens kunnen vervolgens worden teruggekoppeld naar geautomatiseerde biedstrategieën in Google Ads.

Vermoedelijk zullen niet-merkgebonden zoek- en displaycampagnes met een hogere trechter waarschijnlijk meer krediet krijgen bij het bekijken van de volledige reis, en met Google’s geautomatiseerde Smart Bidding strategieën zullen de biedingen dienovereenkomstig worden aangepast.

Vroegtijdige bezorgdheid

Sommige adverteerders die het uitproberen, zeggen dat ze zich zorgen maken dat Google zijn eigen kanalen kan bevoordelen. Verschillende marketeers in de bèta spraken met ons over hun gedachten over de tool op voorwaarde van anonimiteit. Omdat er geen manier is om precies te zien hoeveel krediet Google toekent aan verschillende touchpoints, blijven marketeers in het ongewisse over de wegingsformules. Google kan zeggen dat het alle touchpoints gelijk behandelt, maar het is moeilijk om marketeers te vertellen dat ze scepticisme terzijde moeten schuiven als ze de gegevens niet zelf kunnen zien.

Andere feedback van degenen die de gratis tool testen is dat bruikbare inzichten niet gemakkelijk aan de oppervlakte komen en nog steeds moeten worden gegraven om ze te vinden.

Een andere agency executive zei dat het zeker een werk in uitvoering is met gemengde resultaten, maar dat Google Attribution nog steeds veelbelovend is. Dat team heeft Google feedback gegeven over problemen en raadt klanten momenteel aan om het gericht te gebruiken.

Op bedrijfsniveau heeft Google in oktober de betaalde Attribution 360 digitale attributiebèta afgeschreven. Er zijn attributiefuncties in de bèta, waaronder Model Explorer en ROI-analyse, beschikbaar in Google Analytics 360. Attribution 360 staat los van Google’s TV Attribution product, dat tot doel heeft de cross-channel (d.w.z. digitale en zoek) impact van televisiecampagnes te tonen. Google richt zich nog steeds op crossmediale metrieken en werkt aan de ontwikkeling van TV Attribution tot een holistische video-meetoplossing die zowel TV als online video meet.

Google is natuurlijk niet de enige advertentieverkoper die werkt aan attributietools om marketeers weg te krijgen van last click-modellen. Amazon heeft een eigen attributie-instrument in bèta. Facebook heeft zijn attributietool beschikbaar gesteld aan alle adverteerders in oktober, nadat in maart 2017 met het testen van bèta’s was begonnen. Marketeers hebben gemengde reviews gerapporteerd.